Naar O Cebreiro - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van theragaatwandelen - WaarBenJij.nu Naar O Cebreiro - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van theragaatwandelen - WaarBenJij.nu

Naar O Cebreiro

31 Mei 2019 | Spanje, Pedrafita

Vanochtend op tijd op, wel waren de andere pelgrims al voor ons vertrokken. Zonder ontbijt 6.45 u op weg. Het beloofde een zonovergoten dag te worden met wel 30 graden, een afstand van ongeveer 22 km, en 700 meter omhoog. Vandaar op tijd weg, ook wel spannend of we dat conditioneel wel aan zouden kunnen. Het tempo gematigd en rustig gelopen met wat stops die op de juiste plaats kwamen. Eerst rustig omhoog, na enkele kilometers volgden het ene lintdorp na het andere, tot Ruitelan. Daar begon het serieuzere werk, maar t pad was prima en de conditie viel mee. Wel veel zweten en veel drinken, maar dat is geen echt probleem. Er kwam echter een ander probleem. In Ruitelan Kun je als pelgrim een paard huren om naar boven te lopen, dat mag. Zo’n paard loopt dan niet over de verharde weg, maar over de Camino, het voetpad dus. En telkens als het pad een wat steiler stuk had, lieten die paarden dat blijken door te poepen. Het toch al wat kronkelige pad, met her en der wat stenige stukken, moesten we dus zigzaggend afleggen, waardoor de 22 km wel kilometers langer werd. De laatste kilometers lopen we nu in Galicië en niet meer in Castilla en Léon. Het pad werd meteen veel beter

O Cebreiro is een van de oudste dorpen op de Camino, eigenlijk meer n museumdorp, gelukkig zijn er enkele huizen goed opgeknapt , zodat we vanavond na ons pelgrimsmenu lekker zullen slapen. En morgen als t meezit een mooie zonsopkomst zullen zien

• 31 Mei 2019 - 17:56

Tiny:

Al lang al geen landsgrenzen meer te slechten, nu ook geen provinciegrenzen meer, het einddoel komt nu wel echt dichtbij!

• 31 Mei 2019 - 18:42

Yvonne Janssen:

Wat fijn dat het zo goed gaat! Ook het weer is prima bij jullie. Ik heb weinig van het dorp gezien want vorig jaar toen regende het daar behoorlijk! Het was wel een prachtige route.