Naar Riego de Ambros - Reisverslag uit Riego de Ambros, Spanje van theragaatwandelen - WaarBenJij.nu Naar Riego de Ambros - Reisverslag uit Riego de Ambros, Spanje van theragaatwandelen - WaarBenJij.nu

Naar Riego de Ambros

28 Mei 2019 | Spanje, Riego de Ambros

Na het ontbijt begon het echte klimmen. Gisteren waren we al 300 m omhoog, maat nu op een veel kortere afstand. We zijn nu echt in de bergen. Eerste stop in Foncebadón, op 1439 m. n Dorp met veel ruïnes. Er wordt druk gewerkt aan de weg er doorheen ( tot nu toe niet verhard) en aan herstel van albergues en huizen.

Vandaaruit verder omhoog, eerst naar Cruz de Ferro (op 1531m) dat leek wel een toeristische attractie, bewaakt door, of gade geslagen door de politie. Daarn ietsje afdalen naar Manjarín op 1458 m, waar maar 1 pelgrimsherberg is, gedreven door Tomàs, in de traditie van de tempelridders.

Daarna iets omhoog naar de pas. Het pad is erg mooi met veel bloeiende gele en witte brem en paarse heide en zeer fraaie vergezichten op t dal en de bergen met nog sneeuwresten. Zonnig weer, maar een venijnige koude wind.

Het afdalen viel wat tegen: vrij stijl en veel losse keien, dat maakte t lastiger.

Nu in een echte Albergue weer met hospitalero. In Riego de Ambros. Ongeveer 10 pelgrims hier. De hospitalero kookt voor ons en zorgt voor ontbijt.

intussen hangt onze was te drogen.

Morgen weer verder